julia1_980

”Skippa quickfixes!”

Ladda energi med sundare vanor. Hälso- och skönhetsjournalisten Julia Fors ger sina bästa tips för hur du håller en hälsosam livsstil.

Hur kommer man igång med sundare vanor efter semestern? 
– Se början på hösten som det perfekta tillfället att komma igång att bli hälsosammare. Men istället för att hoppa på senaste trenddieten som lovar att du ska gå ner flera kilon på en vecka genom att fasta eller utesluta vissa livsmedel så tycker jag att du ska lägga upp en långsiktig plan för din hälsa, något du kan leva med långsiktigt. Ta fram din kalender och börja med att boka in dina träningspass för de kommande veckorna. Genom att planera in passen liksom de vore viktiga möten med din chef så blir det svårare att hoppa över. Istället för att fokusera på att du nu måste utesluta saker, fokusera på att lägga till nyttigare vanor istället. Åk och storhandla och sväng förbi en hälsokostaffär och ladda upp skafferiet och kylskåpet med massa hälsosamma varor som inspirerar dig att äta sund och ren mat.

Vad är knepen som gör att vi inte faller tillbaka i sämre vanor? 
– I grund och botten handlar det om att skippa quickfixes och hitta en hälsosam livsstil som du trivs med och som inspirerar dig att fortsätta även de dagar då du inte är lika motiverad. Dåliga vanor är lika beroendeframkallande som goda vanor så börja med att introducera några goda vanor som du vill ska bli en del av ditt liv. Kanske innebär det att du kommer att gå upp 35 minuter tidigare för att hinna ta en morgonpromenad eller att du byter ut ditt lösgodis mot tillsatssfri rawchoklad. Små vanor kommer tillslut att fastna och du formar sakta men säkert din egen hälsoresa.

julia2_980

Julia har tillsammans med Sofi Fahrman gett ut träningsboken Bodylicious.
Vad är det vanligaste misstagen många gör när de vill äta sunt? 
– Att vara för strikt mot sig själv är dömt att misslyckas eftersom det aldrig håller i längden. Det är till exempel därför som dieter bara fungerar kortsiktigt. Ett av mina bästa knep som vi även förespråkar i Bodylicious (Julias träningsbok som hon och Sofi Fahrman gav ut 2012, red. anmärkning) är att leva efter 80/20 principen. Sluta försöka vara 100 % perfekt, var 80 istället! Det kommer vara alldeles nog. När du äter bra ren och näringsrik mat 80 procent av tiden så kan du med gott samvete unna dig av de där sämre valen under resterande 20 % utan att det förstör vare sig din form eller hälsa. För det är det som du gör mest av tiden och inte dina undantag som kommer definiera din hälsa och form.

Det pratas mycket om en viss 5:2-diet … Vad anser du om den? 
– Jag tror att 5:2 passar bäst för äldre personer som inte tränar och vill göra det för de dokumenterade hälsoskälen. Däremot så skulle jag själv aldrig äta på det sättet eller rekommendera det till en ung person som tränar och har ett aktivt liv. Jag är kritisk till att fasta eftersom du laborerar med förbränningen och inte kan ge max på dina träningspass de dagar du fastar. Dessutom kan det vara skadligt för personer som är i växande ålder eller har tampats med någon form av ätstörning. Enligt mig så är den allra hälsosammaste sättet att både komma i form på och leva, att äta nyttig, ren mat och träna regelbundet. Då bygger du upp en stark, hälsosam kropp på ett hållbart sätt utan att du måste svälta dig själv två dagar i veckan.

Du är just nu gravid, har du anpassat eller förändrat din kost på något sätt?
– Jag äter som vanligt, 5-6 mål om dagen vilket har visat sig vara super när blodsockret dippar lite lättare än vanligt. Just nu känns det också viktigare än någonsin att äta så näringsrikt som möjligt så jag boostar gärna mina mål med näringsrika färskpressade grönsaks och fruktjuicer och matiga superfood och rawfood-sallader.

Du har tidigare gett ut boken Bodylicious tillsammans med Sofi Fahrman. Vad har du för planer för framtiden?
– Inom den närmsta framtiden kommer jag fokusera vår kommande nya familjemedlem. Men eftersom Bodylicious gått så bra så har förlaget frågat oss om vi vill göra en uppföljare så det är på gång inför nästa år. Då kommer vi också lägga till mer innehåll om just kost och träning under och efter graviditeten, vilket jag tror att många kvinnor, inklusive mig själv, tycker är intressant att läsa och lära sig mer om.

JULIA FORS
Yrke: Hälso- och skönhetsjournalist.
Familj: Gift och första barnet på väg.
Bakgrund: Släppte träningsboken Bodylicious tillsammans med Sofi Fahrman 2012.

julia3_980

Recept
Back on track-smothie
En nyttig smoothie med spenat, mango, banan och kokosvatten som ska hjälpa kroppen att återhämta sig om du tränat, varit ute och festat eller är jetlaggad.

Ingredienser, 1 portion:
3 dl kokosvatten
1 näve färsk babyspenat
0.5 dl frysta mangobitar
0.5 st banan
Några isbitar

Mixa allt i din mixer och toppa din smoothie med is.
Tips! Du kan även använda vanligt vatten istället för kokosvatten.

0 kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *