maline_980

Bli en bättre löpare

Löpning är en av de mest populära träningsformerna just nu och intresset för tävlingslopp är större än någonsin. Malin Ewerlöf Krepp delar med sig av sina bästa tips för hur du blir en bra löpare. 

Löpning som träningsform är ett billigt och effektivt alternativ som passar de flesta. Malin Ewerlöf Krepp är den forne EM-silvermedaljören som fortfarande håller de svenska rekorden på 800 m, 500 m och 1 mil. Att löpning är så populärt är för henne inte särskilt förvånande.
– Det är ett enkelt sätt att få både kondition och styrka. Du får frisk luft och det är mentalt skönt att rensa huvudet.

Malin tränar 5-6 dagar i veckan och varierar löpning med styrketräning, cykling och simning. För den ovane motionären kan löpning vara ett tungt steg att ta när formen inte riktigt finns där – något som Malin hävdar går att lösa med bra planering.
– Det viktigaste är att inte sätta ribban för högt och köra på för mycket så att du får krämpor eller tappar sugen. Tillåt dig att ta det lite lagom och varva löpning med rask gång i början. Då har du större möjligheter att orka träna oftare och bli bättre utan att tycka att det är för jobbigt. Innan du börjar är det bra att ha en plan för när, hur och vad du ska träna.

Malin tipsar om …

löpteknik:
– Tänk på att ha en stark mage och rygg och jobba aktivt med armarna. Ska du springa fortare ska du försöka luta framåt med kroppen och springa mer på framfoten.

skor:
– Gå till en proffsaffär och prova ut dina skor. Ofta är dyrare skor mer genomarbetade men det betyder inte alltid att den är den bästa skon för just dig.

förebyggande av skador:
– Löpning är rätt slitsamt och tufft för kroppen. Därför måste man öka träningen försiktigt och gärna variera och träna annat än bara löpning. Att vara allroundstark är positivt.

kost:
– Ju mer du tränat desto mer kan du äta. Jag tror inte på dieter utan på vanlig bra mat. Se bara till att inte stoppa i dig för mycket onödiga onyttigheter på vardagarna utan bara på helgerna så har du en lagom sund nivå.

träningsupplägg:
– Öka träningen successivt så kroppen är med hela tiden. Lägg gärna till lite intervallträning som leder till en snabbare utveckling i din löpning. Testa dig själv då och då på träningen och spring i ditt tävlingstempo tre fjärdedelar av distansen som loppet är på.

Vill du ha mer tips från Malin? Läs då hennes bok Bli en bättre löpare med Malin Ewerlöf.

MALIN EWERLÖF KREPP
Född: 1972.
Familj: Tre döttrar, 10, 8 och 6 år.
Yrke: Personlig tränare i löpning.
Bakgrund: Svensk rekordhållare på 800 m, 1 500 m och 1 mil. EM-silver på 800 m i Budapest 1998.

0 kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *